شیرکو بیکه س شاعر معاصر کرد
نوشته شده توسط : امید عباسی

شیرکو بیکه س (Sherko Bekas)شاعر معاصر کرد متولد دوم ماه مه ۱۹۴۰ است که از سوی انجمن قلم سوئد برنده ی جایزه ی توچولسکی (Tucholsky) شده است. پدرش (فایق بیکه س) از شاعران بنام روزگار خود بود.شیرکو بیکه س به دلیل مشکلات سیاسی از سال 1987 تا سال 1992 در سوئد زندگی کرد ولی پس از آن به عراق بازگشت.

در سال 1968 اولین مجموعه شعر شیرکو به نام ( مهتاب شعر ) منتشر شد و از آن زمان تا کنون چندین مجموعه شعر - دو نمایشنامه ی منظوم و ترجمه های ( عروسی خون ) اثر "لورکا" و ( پیرمرد و دریا ) نوشته ی ا"رنست همینگوی" به زبان کردی از وی به چاپ رسیده است.

تشبیهات و توصیفات فوق العاده ی شیرکو بیانگر تفکر رمز آلود اوست و دید بسیار متفاوت او نسبت به جهان طبیعت و دنیای کلمات منحصر به فرد میباشد. شیرکو صدای بسیار جالبی دارد و اشعارش را با تلفظ های بسیار جالبی بیان میکند از این لحاظ برخی شیرکو را با احمد شاملو  مقایسه میکنند.

از جمله دفترهای شعر این شاعر میتوان از ( دو سرو کوهی - عقاب - رود - سپیده دم -  آفات - کرکس - عطشم را شعله فرو مینشاند - دره پروانه ها - صلیب - سایه و آزادی این واژه ی بی آبرو )نام برد که به زبانهای فرانسوی - ایتالیایی - سوئدی - و عربی چاپ شده اند. همچنین ( آزادی  این واژه ی بی آبرو ) در ایران با همت محمد رئوف مرادی به چاپ رسیده است.





:: موضوعات مرتبط: بیوگرافی شیرکو بیکه س , ,
:: بازدید از این مطلب : 923
|
امتیاز مطلب : 168
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
تاریخ انتشار : 11 دی 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: